Návrh dištančných zdrojov a aktivít pre žiakov Základných umeleckých škôl
U
Princípy: má to zmysel
dá sa to
má to pridanú hodnotu, napr.
- zasahuje to do oblastí alebo činností na ktoré nie je počas bežného vzdelávacieho procesu dostatok času a pritom sú dôležité (nadväznosť na kľúčové kompetencie a vzdelávacie oblasti v RUP ŠVP)
- vytvára to alternatívny potenciál do budúcnosti (otvárame sa novým možnostiam vyučovacích metód v rámci umeleckého vzdelávania)
- pomáhame deťom striedať činnosti, predchádzať stereotypu aby sa dokázali na základe svojich schopností za podpory nás pedagógov sami zabaviť a pritom sa niečo naučiť
Hudobný odbor:
- Konverzačná forma – konzultácie prostredníctvom telefónu – ako napreduje nácvik zadanej skladby, s čím potrebuje žiak poradiť, návrh ďalšieho postupu pri nácviku skladby
- Interaktívna komunikácia – vyučovanie prostredníctvom sociálnych sietí Skype, WhatsApp – prenos audio- video – žiak hrá na nástroji, učiteľ má možnosť okamžitej spätnej väzby, ukážky na vlastnom nástroji, umožňuje okamžitú konverzáciu
- Krátke náučné videá učiteľa pre žiakov ( napr. Whats App, YouTube)
- Ukážka pedagóga, nahrávka skladby v rôznych tempách, rôznom frázovaní…(napr. audiotrack e-mailom)
- Nahrávka „podkladov“ – sprievody pre sólovú hru, sólový spev, zborový spev
- Nahrávka žiaka odoslaná učiteľovi (audiotrack e-mailom, WhatsApp video, úložisko atď.) – spätná väzba zo strany pedagóga (telefón, e.mail, soc. siete…) – vhodné pre sebareflexiu žiaka, vypočuje si čo skutočne zahrá
- HN: Posielanie prezentácií, pracovných listov, kvízov, odporúčaní na počúvanie hudby, e-mial, skype, telefón, webstránka, spätná väzba k vypracovaným zadaniam prostredníctvom rovnakých kanálov
- Zadanie štúdia partov pre komornú, súborovú či orchestrálnu hru (e-mailom), prípadne zaslanie ostatných partov/hlasov pre prípadné rodinné muzicírovanie
- Inšpirácia od učiteľov pre vypočutie študovaných skladieb youtube, komentáre, výmena názorov k jednotlivým interpretáciám e-mailom, telefónom, WhatsApp…
- Žiaci môžu experimentovať, interpretovať známe skladby z filmu, reklamy podľa sluchu…
- Zápis v jednoduchom notačnom systéme https://musescore.org/, https://www.instaluj.sk/program/sibelius-first/
- Noty a pomlčky – opakovanie základov HN na YouTube (Khan Academy): https://www.youtube.com/watch?v=x0HNRxWQ5uI https://www.youtube.com/watch?v=AUJuMZQT5w4
- Digitálna koncertná sieň Berlínskej filharmónie – všetky koncerty a filmy na 30 dní zdarma po zadaní BERLINPHIL (tlačítko REDEEM VOUCHER) najneskôr do 31.3. 2020 https://www.digitalconcerthall.com/en/home
- YouTube SND doma
- https://stream.filharmonia.sk/ archív koncerty online v Slovenskej filharmónií
- …. mnohé ďalšie inštitúcie ktoré zverejňujú svoje koncerty napr. https://www.staatsoperlive.com/
- Husľová YouTube ladička (podľa sluchu) so zvukom jednotlivých strún:
- Violončelová YouTube ladička (podľa sluchu) so zvukom jednotlivých strún https://www.youtube.com/watch?v=r5Ksaf2D0uc
- Gitarová YouTube ladička (podľa sluchu) so zvukom jednotlivých strún: https://www.youtube.com/watch?v=DktOSfJPA4o
- Online metronómy a ladičky „podľa zraku“: mnoho aplikácií pre mobilní telefóny dostupných na Google Play apod.
Výtvarný odbor:
- Zadanie témy, námetu a pod. e-mailom alebo prostredníctvom webu
- Individuálna spätná väzba k tvorbe žiaka ( ktorú odfotila p poslal učiteľovi formou e-mailu, telefonátu, Skype, Facebooku, apod.
- Inšpiratívne odkazy na www stránky s tematikou výtvarného umenia, architektúry, designu, histórie umenia, šperkov, módy, histórie umenia…
- Kreatívne činnosti pre deti v domácom prostredí – ľubovoľná téma, prírodný materiál – experiment s fotografiou, konfrontácia so skupinou prostredníctvom e-mailu, skupinového chatu WhatsApp, Viber…
- Motivácia k všímavosti okolitého svetu, umeniu okolo nás, úžitkovému umeniu, symbolom, a ďalším obrazovým znakom, k webdesignu, formulovaniu vlastných názorov v súvislosti s výtvarným umením
- Fotografie umeleckých diel: https://artsandculture.google.com/explore
- https://www.sng.sk/sk – Slovenská náhradná galéria
- https://petitegalerie.louvre.fr/visite-virtuelle/saison5/
- https://www.youtube.com/watch?time_continue=10&v=yiNrElqFP-o&feature=emb_title
- https://www.travelandleisure.com/attractions/museums-galleries/museums-with-virtual-tours
- https://artsandculture.google.com/?hl=en&fbclid=IwAR3PUNTNS4StiUVHSj4qZZIf3kl3Pd4eKP9chsnO6oZl1-W_LmxrfKDTPVM
- https://cestovanie.pravda.sk/mesta/clanok/545598-karantena-navstivte-muzea-500-muzei-a-galerii-ponuka-virtualne-prehliadky/?fbclid=IwAR2p3AAHZX1odNwVsG2oU5w-KxSvslzJAaAqxpiej4nzC_5bioH88MO-OBg
Tanečný odbor:
- Zadanie pohybových cvičení e-mailom, skype, facebook a.p.
- Zadanie tvorby vlastnej choreografie na určenú hudbu
- Ďalšie zadanie k vlastnej tvorbe: scénografické návrhy žiakov, improvizácia na zadanú či vlastnú tému, (inšpirácia YouTube), vyhľadávanie vhodnej hudbe k danej téme, príprava pohybových a tanečných etúd
- Individuálna spätná väzba k interpretácií alebo tvorbe žiaka (ktorú zdieľal s učiteľom prostredníctvom dostupných kanálov)
- Informácie a podklady k samoštúdiu – stavba ľudského tela, zákonitosti pohybu, kompenzačné cvičenia, odborná terminológia
- Zadanie k formulovaniu vlastného názoru na predvádzaný pohyb alebo umelecký prejav, (zdroj napr. odkaz na YouTube)
- Zadanie na domácu výrobu tanečných rekvizít, kostýmov, doplnkov…
- Krátke ranné rozcvičky so sólistami baletu SND https://m.facebook.com/oficialnastrankabaletusnd/
- 300+ online tanečných workshopov
https://www.dancingalonetogether.org/?fbclid=IwAR2dkEMbWuenBjWkaSW4IR2qRUmouF85F1UNQntzV6y8aqfJPS-PVa-GqcM - asociacia tanečných pedagógov (rôzne tanečné tutorials atď.) https://www.facebook.com/pg/aidt.co.za/posts/?ref=page_internal
- San Francisco Dance Film Festival https://www.youtube.com/user/sfdancefilmfest
- world ballet day (tréningy z najväčších baletných divadiel sveta) https://www.youtube.com/playlist?list=PL8BxrjTBdgGkPVw1gjYo9nj7leAoiwSqD
Literárno-dramatický odbor
- Zadanie hlasových cvičení (e-mailom, telefonicky, WhatApp, Skype )
- Výber vhodnej literatúry na čítanie, interpretáciu (poézia, próza, monológ)
- Výber témy pre vlastnú tvorbu
- Návod na vytvorenie vlastného námetu a vytvorenie vlastného literárneho alebo dramatického útvaru, k improvizácií
- Zadanie k tvorbe scény, kulís, kostýmov, výberu hudby
- Odporučiť vhodný výber filmov, divadelných predstavení, scénok, reklám pre budovanie vlastného názoru jeho formuláciu a schopnosť argumentácie
- Zadanie domácej výroby rekvizít, kostýmov, doplnkov, a.p.
- Individuálna spätná väzba k tvorbe alebo interpretácií žiaka (ktorú zdieľal s učiteľom prostredníctvom dostupných kanálov)
- Informácie a podklady k téme ktorú žiaci spracúvajú
- e knihy na stiahnutie https://eknizky.sk/
- Audio knihy https://www.audiolibrix.com/sk/Audioknihy
- Audio knihy https://www.rtvs.sk/radio/archiv/extra
- 9000 kníh online z Mestskej knižnice v BA https://www.mestskakniznica.sk/?fbclid=IwAR3zQ3g-nMYoTsL-mukZ7icVMb5GST4IjL-4k2aTriXsP_e_Bd0Gg_8Sh4o
- Vyše 1000 kníh k stiahnutiu z Mestskej knižnice Praha https://www.databazeknih.cz/eknihy-zdarma-ke-stazeni?fbclid=IwAR3XIPSVaFjh5Fz8muyF_3DvxF2n8TgvOUtLxPXesRh2PwzCQ7iNh8TsNSc
- Čítanie k maturite od hercov DIVADLA LAB https://www.facebook.com/DivadloLab/photos/a.303143293032273/3102076756472232/?type=3&theater
- UMELECKÝ PREDNES – nové metodické listy s cvičeniami pre pedagógov aj žiakov
- 60 rozhovorov s filmármi- Peter Konečný – starší žiaci, vhodné k príprave na umelecké VŠ
- Nový seriál RTVS Hlavule o rôznych historických osobnostiach (od 5. apríla) – mladší žiaci
- http://www.kinema.sk/filmova-novinka/237701/pribehy-historickych-osobnosti-v-babkovom-seriali-v-rezii-gejzu-dezorza.htm?fbclid=IwAR3KO49l1JGUX-htSy_NmWGeUAd4YuD-O4oaXOaZL7ryAfR9VxrhbTJEtY4
- Zábavné kreslené prednášky Petra Ludviga o KRITICKOM MYSLENÍ
- https://www.youtube.com/watch?v=WfZCvBP9eXI&fbclid=IwAR1_CNKWdltxcgWfWIkYlJ1R0BnMzBzGQ9cl47R09JLrL-FMCYWmgsvhzds
- Slovenská filmová klasika – slovenské filmy na YouTube legálne so súhlasom majiteľa autorských práv https://www.youtube.com/results?search_query=slovensk%C3%A1+filmov%C3%A1+klasika
- J. B. Moliére – pre menšie deti
- https://www.youtube.com/watch?v=uPwDDtu0JFs&list=PLX4BdqzB_vhMi03Fl0PNts-2r-Ij6JzwY&fbclid=IwAR3uYHrzitHa8Pkx_B7pZ0e0yEzgwWiaPICJco298M84ZDdyB5L8-2TSlbk
- Václav Havel ako politik a dramatik – pre stredoškolákov
- https://www.youtube.com/watch?v=chTXaXFw5LA&fbclid=IwAR0L2feHB7taufuTFgX0gaCS_kkzN9sd9C5lCEh8tg6skdSgLkWyMb83ns8
- Rozprávky spod rúška: Čítanie rozprávok hercov Bratislavského bábkového divadla pre deti https://www.facebook.com/bratislavskebabkovedivadlo/
- Divadelné hry a adaptácie v rozhlase: starší a dospelí žiaci Rozhlasová adaptácia Majster a Margaréta https://www.mujrozhlas.cz/tip-mujrozhlas/mistr-marketka?fbclid=IwAR3XSZ_7laOLbNT8M4P_v5Gd-V6SPWIFVLVqgUbOXZNZ0FA7Q_Obpuf92ag
- YouTube SND doma
On-line vyučovanie v odbore AMT
- Využívanie elektronickej formy komunikácie
- On -line vyučovanie zvyšuje nároky na samostatnosť žiaka a jeho technické zručnosti.
- Príprava učiteľa na on -line vyučovanie je náročnejšia ako pri klasickom vyučovaní
- Princíp výberu úloh pre žiaka:
- Téma na spracovanie musí vychádzať z technického vybavenia žiaka
- Téma musí rešpektovať možnosti pohybu žiaka, obmedzeného získavania výpovedí respondentov a ilustračných záberov
- Pri výbere témy je potrebné preferovať jednoduchšiu formu jej spracovania a výber jednoduchších žánrov
- Obmedzené prostredie zvyšuje nároky na tvorivosť žiaka
- Príklady výberu úloh:
Príprava novej relácie pri využití teoretických vedomostí:
- Nápad = zámer, ideový náčr, stručná informácia o hlavnej myšlienke a o zámere.
- Témy pri tvorbe nápadu: originalita, oslovenie diváka, možnosť vysielania v TV, reálnosť spracovania do námetu
- Námet – sformulované myšlienky z nápadu. Vysvetlenie nápadu, objasnenie ústrednej myšlienky, dejovej zápletky a pod.
- Úloha námetu: zaujať redaktora, dramaturga
- Obsah námetu: určenie cieľovej skupiny, zámer a cieľ autora, aké idey chce autor podporovať a ako potláčať, čo chce svojim dielom autor podporovať, návrh na vysielací čas
- ( Vačíčková, 2002; Tušer a kol, Praktikum mediálnej tvorby)
- Scenár: písomne formulovaný scénosled a detailne rozpracovanou tzv. obrazovou a zvukovou stranou stranou
- dôležitý pre spoluprácu autora a realizátora
- Individuálne zadanie a spracovanie témy s využitím špecifík TV spravodajstva:
- Jednoduchosť a zrozumiteľnosť
- Hovorový charakter
- Krátke a jednoduché vety
- Vety, ktoré diváka privádzajú k zmätočnému pochopeniu informácie
- Obrátený slovosled.
- Jednoduchý jazyk
- Formát jednoduchého počúvania a pozerania správ
- Jednoduchý slovník a presnosť vyjadrovania
- Konkrétnosť
- Práca so žiakmi mimo praktickej výroby:
- Analýza aktuálneho spravodajstva – rozoberanie situácie, pre ktorú bola zavedená izolácia
- Rozoznávanie poplašných správ
- Zadanie pre analýzu vybraných filmov
- Analýza vybraných filmov
- Dejiny filmu – vybrané kapitoly z diela: Príbeh filmu – Odysea
- Motivácia žiakov v izolácii:
- Informácie o celoslovenskej súťaži Mobilfest
- (https://www.mobilfest.eu/video-pre-mobilfest-2019)
- Príprava témy do súťaže Zlatá klapka
- Príprava príspevkov do novovzniknutej relácie z produkcie vlastnej triedy
- Striedanie moderátora vlastnej relácie
Webové zdroje pre dištančné vzdelávanie všeobecné: