Učíme na diaľku

Návrh dištančných zdrojov a aktivít pre žiakov Základných umeleckých škôl

U

Princípy:  má to zmysel

                 dá sa to

                 má to pridanú hodnotu, napr.

  • zasahuje to do oblastí alebo činností na ktoré nie je počas  bežného vzdelávacieho procesu dostatok času a pritom sú dôležité (nadväznosť na kľúčové kompetencie a vzdelávacie oblasti v RUP ŠVP)
  • vytvára to alternatívny potenciál do budúcnosti (otvárame sa novým možnostiam vyučovacích metód v rámci umeleckého vzdelávania)
  • pomáhame deťom striedať činnosti, predchádzať stereotypu aby sa dokázali na základe  svojich schopností za podpory nás pedagógov sami zabaviť a pritom sa niečo naučiť

Hudobný odbor:

  • Konverzačná forma – konzultácie prostredníctvom telefónu – ako napreduje nácvik zadanej skladby, s čím potrebuje žiak poradiť, návrh ďalšieho postupu pri nácviku skladby
  • Interaktívna komunikácia – vyučovanie prostredníctvom sociálnych sietí Skype, WhatsApp – prenos audio- video – žiak hrá na nástroji, učiteľ má možnosť okamžitej spätnej väzby, ukážky na vlastnom nástroji, umožňuje okamžitú konverzáciu
  • Krátke náučné videá učiteľa pre žiakov ( napr. Whats App,  YouTube)
  • Ukážka pedagóga, nahrávka skladby v rôznych tempách, rôznom frázovaní…(napr. audiotrack e-mailom)
  • Nahrávka „podkladov“ – sprievody pre sólovú hru, sólový spev, zborový spev
  • Nahrávka žiaka odoslaná učiteľovi (audiotrack e-mailom, WhatsApp video, úložisko atď.) – spätná väzba zo strany pedagóga (telefón, e.mail, soc. siete…) – vhodné pre sebareflexiu žiaka, vypočuje si čo skutočne zahrá
  • HN: Posielanie prezentácií, pracovných listov, kvízov, odporúčaní na počúvanie hudby, e-mial, skype, telefón, webstránka, spätná väzba k vypracovaným zadaniam prostredníctvom rovnakých kanálov
  • Zadanie štúdia partov pre komornú, súborovú či orchestrálnu hru (e-mailom), prípadne zaslanie ostatných partov/hlasov pre prípadné rodinné muzicírovanie
  • Inšpirácia od učiteľov pre vypočutie študovaných skladieb youtube, komentáre, výmena názorov k jednotlivým interpretáciám e-mailom, telefónom, WhatsApp…
  • Žiaci môžu experimentovať, interpretovať známe skladby z filmu, reklamy podľa sluchu…
  • Zápis v jednoduchom notačnom systéme https://musescore.org/, https://www.instaluj.sk/program/sibelius-first/
  •  Violončelová YouTube ladička (podľa sluchu) so zvukom jednotlivých strún https://www.youtube.com/watch?v=r5Ksaf2D0uc
  •  Gitarová YouTube ladička (podľa sluchu) so zvukom jednotlivých strún: https://www.youtube.com/watch?v=DktOSfJPA4o
  •  Online metronómy a ladičky „podľa zraku“: mnoho aplikácií pre mobilní telefóny dostupných na  Google Play apod.

Výtvarný odbor:

Tanečný odbor:

  • Zadanie pohybových cvičení e-mailom, skype, facebook a.p. 
  • Zadanie tvorby vlastnej choreografie na určenú hudbu
  • Ďalšie zadanie k vlastnej tvorbe: scénografické návrhy žiakov, improvizácia na zadanú či vlastnú tému, (inšpirácia YouTube), vyhľadávanie vhodnej hudbe k danej téme, príprava pohybových a tanečných etúd
  • Individuálna spätná väzba k interpretácií alebo tvorbe žiaka (ktorú zdieľal s učiteľom prostredníctvom dostupných kanálov)

Literárno-dramatický odbor

  • Zadanie hlasových cvičení (e-mailom, telefonicky, WhatApp, Skype )
  • Výber vhodnej literatúry na čítanie, interpretáciu (poézia, próza, monológ)
  • Výber témy pre vlastnú tvorbu
  • Návod na vytvorenie vlastného námetu a vytvorenie vlastného literárneho alebo  dramatického útvaru, k improvizácií
  • Zadanie k tvorbe scény, kulís, kostýmov, výberu hudby
  • Odporučiť vhodný výber filmov, divadelných predstavení, scénok, reklám pre budovanie  vlastného názoru jeho formuláciu a schopnosť argumentácie
  • Zadanie  domácej výroby rekvizít, kostýmov, doplnkov, a.p.
  • Individuálna spätná väzba k tvorbe alebo interpretácií žiaka (ktorú zdieľal s učiteľom prostredníctvom dostupných kanálov)
  • Informácie a podklady k téme ktorú žiaci spracúvajú
http://www.nocka.sk/wp-content/uploads/2020/02/Moje-umenie-2019_PREDNES_AKO_CESTA_03.pdf?fbclid=IwAR3hXhQAQHtqRk7i1VXurC3DxieFJ5C7HoRvfmd3P_AlzQEGUsh922l9FWM
  • 60 rozhovorov s filmármi- Peter Konečný – starší žiaci, vhodné k príprave na umelecké VŠ
http://www.kinema.sk/filmova-novinka/236118/60-rozhovorov-so-slovenskymi-reziserkami-rezisermi-hereckami-hercami.htm?fbclid=IwAR0V8Tne-Vtc3mhVvG73pRBGWVAg83YAHtsE-sZMRYBERAxyWQNBt_xjTQo

On-line vyučovanie v odbore AMT

  • Využívanie elektronickej formy komunikácie
  • On -line vyučovanie zvyšuje nároky na samostatnosť žiaka a jeho technické zručnosti.
  • Príprava učiteľa na on -line vyučovanie je náročnejšia ako pri klasickom vyučovaní
  • Princíp výberu úloh pre žiaka:
  • Téma na spracovanie musí vychádzať z technického vybavenia žiaka
  • Téma musí rešpektovať možnosti pohybu žiaka, obmedzeného získavania výpovedí respondentov a ilustračných záberov
  • Pri výbere témy je potrebné preferovať jednoduchšiu formu jej spracovania a výber jednoduchších žánrov
  • Obmedzené prostredie  zvyšuje nároky na tvorivosť žiaka
  • Príklady výberu úloh:

Príprava novej relácie  pri využití teoretických vedomostí:

  • Nápad = zámer, ideový náčr, stručná informácia o hlavnej myšlienke a o zámere.
  • Témy pri tvorbe nápadu: originalita, oslovenie diváka, možnosť vysielania v TV, reálnosť spracovania do námetu
  • Námet – sformulované myšlienky z nápadu. Vysvetlenie nápadu, objasnenie ústrednej myšlienky, dejovej zápletky a pod.
  • Úloha námetu: zaujať redaktora, dramaturga
  • Obsah námetu: určenie cieľovej skupiny, zámer a cieľ autora, aké idey chce autor podporovať a ako potláčať, čo chce svojim dielom autor podporovať, návrh na vysielací čas
  • ( Vačíčková, 2002; Tušer a kol, Praktikum mediálnej tvorby)
  • Scenár: písomne formulovaný scénosled a detailne rozpracovanou tzv. obrazovou a zvukovou stranou stranou
  • dôležitý pre spoluprácu autora a realizátora
  • Individuálne zadanie a spracovanie témy s využitím špecifík TV spravodajstva:
  • Jednoduchosť a zrozumiteľnosť
  • Hovorový charakter
  • Krátke a jednoduché vety
  • Vety, ktoré diváka privádzajú k zmätočnému pochopeniu informácie
  • Obrátený slovosled.
  • Jednoduchý jazyk
  • Formát jednoduchého počúvania a pozerania správ
  • Jednoduchý slovník a presnosť vyjadrovania
  • Konkrétnosť
  • Práca so žiakmi mimo praktickej výroby:
  • Analýza aktuálneho spravodajstva – rozoberanie situácie, pre ktorú bola zavedená izolácia
  • Rozoznávanie poplašných správ
  • Zadanie pre analýzu vybraných filmov
  • Analýza vybraných filmov
  • Dejiny filmu – vybrané kapitoly z diela: Príbeh filmu – Odysea
  • Motivácia žiakov v izolácii:
  • Informácie o celoslovenskej súťaži Mobilfest
  • (https://www.mobilfest.eu/video-pre-mobilfest-2019)
  • Príprava témy do súťaže Zlatá klapka
  • Príprava príspevkov do novovzniknutej relácie z produkcie vlastnej triedy
  • Striedanie moderátora vlastnej relácie

Webové zdroje pre dištančné vzdelávanie všeobecné: